Monday, March 14, 2011

1 Malaysia Goes Green yaaa….

bumi makin tua??? sebab tu banyak gempa bumi berlaku??? so, kita kena semakin berhati2… yups… itu satu amaran tanpa suara yang disuarakan oleh bumi kita… jadi, bila amaran da diberikan… tanggungjawab kita sebagai manusia yang dikurniakan akal utk bertindak berdasarkan amaran itu…

yups… geologically speaking, memang gempa bumi akan berlaku, tidak kira jika bumi ini marah atau pun tidak… perjalanan plat tektonik tanpa henti memungkinkan gempa bumi berlaku… namun, jangan dilupakan faktor2 lain yang menyumbang ke arah kepincangan yang terjadi ini…

dewasa kini, cuaca dunia semakin tidak menentu… kepanasan melampau… turun nya salji tanpa sekatan… semua ini adalah hasil daripada apa yang kita lakukan terhadap bumi ini… pemanasan global dilihat salah satu faktor utama ketidakseimbangan dalan simbiosis kehidupan dunia…

petanda ganjil yang kita terima juga memungkinkan bahawa bumi cuba memberi amaran kepada kita… kematian beribu2 burung dan bangkai menghujani bumi kita di awal tahun ini… ikan2 lemas di lautan, mati terdampat sehingga berjuta bilangannya… kejadian2 pelik ini berlaku tanpa sebab… yaaa, kita perlu sedar akan amaran ini… haiwan2 ini sanggup mengorbankan  nyawa masing2 demi memberi amaran ini…

jadi kawan2… jom sayangi bumi… tak payah pening2 nak wat apa… wowww, nak selamatkan bumi!!! ayat heret makna besar… tapi, sedar tak betapa banyak perkara2 mudah yang kita boleh lakukan utk selamatkan bumi…

  1. hentikan guna polystrene… kta start guna biodegradable pack for tapau…
  2. kalo setakat beli air kotak kat kedai mesra ke… beli cekedis duaposen kat kedai auntie bwh rumah, x yah la mintak plastik… masuk kan je dlm beg sendiri…
  3. g shopping, bw shopping bag sendiri… ooo, I penah cuba skali… best… rasa glamer… rasa sgt IN bila bw shopping bag sendiri… sgt Kimora…
  4. bw keta tak yah pecut2 sgt… slow n steady…jadi minyak tak guna byk, kurang guna petrol, kurang la carbon release… kan kan kan…

banyak lagi cara nak jadi hijau… jadi, mari2 ramai2 jd hijau yer… sempena penghijauan ini…. sempatlah ai join… Walk for Children – 1 Malaysia Goes Green…

 me n lisa n ayish

peacee…. dpt gak amik pic ngan Lisa n Ayish… lari2 bersama TP, Fara n Emy (tokanggg amik pic….)

me n lisa

yeahhh, ini gambar sangat menghijaukan… errr, sila maapkan perbuatan kami yang ingin buat peace tapi x tau camna… :)

mood:hijauuuuu….~

2 comments:

Ika said...

ally, u look chubby.. hehe :p

CouLeur de Chiqu3 said...

ader lisa lak kt situ...ouuchh !!